BIPBIP
 www.pcpr.krotoszyn.pl
    
 Kategorie 
Menu podmiotowe
Menu przedmiotowe
 
 Linki 
PCPR w Krotoszynie
Starostwo Powiatowe w Krotoszynie
 
 Narzędzia 
WyszukiwarkaWyszukiwarka
StatisticsStatystyki odwiedzin
ZalogujZaloguj
RedaktorzyRedaktorzy
Rejestr zmianRejestr zmian
InstrukcjaInstrukcja obłsugi


Wykorzystano phpBB GNU/GPL
Kategoria: Tryb działania podmiotu
[ Wersja do druku ]
  Regulamin organizacyjny PCPR

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.);
- Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 ze zm.);
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, ze zm.);
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535 ze zm.);
- Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694
z późniejszymi zmianami);
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143);
- Ustawa z dnia 29 maja 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873);
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493).

§ 2

Regulamin organizacyjny określa zasady działania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie.

§ 3

Ilekroć w Regulaminie bez bliższego określenia jest mowa o:
- Powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Krotoszyński;
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Krotoszyńskiego;
- Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Krotoszyńskiego;
- Komisji - należy przez to rozumieć Komisje Rady Powiatu Krotoszyńskiego
- Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Krotoszyńskiego - Przewodniczącego Zarządu;
- Centrum - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie;
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie;
- Dziale - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne funkcjonujące w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie;
- DPS - należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Baszkowie i Zdunach;
- ŚDS i ośrodki wsparcia - należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy
- Zespole - należy przez to rozumieć Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
- Regulaminie - należy przez to rozumieć niniejszy regulamin;
- ZIK - należy przez to rozumieć Zespół Interwencji Kryzysowej;
- Świetlice - należy przez to rozumieć świetlice środowiskowe;
- Mieszkanie - należy przez to rozumieć mieszkanie usamodzielniające.

§ 4

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie jest jednostką budżetową powiatu podlegającą Zarządowi Powiatu.

§ 5

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Krotoszynie jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej.

§ 6

Do zakresu działania Centrum należy wykonywanie:
1. zadań własnych powiatu;
2. zadań zleconych w granicach upoważnień ustawowych;
3. zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych przez powiat;
4. innych zadań określonych uchwałami Rady i Zarządu, zarządzeniem Starosty oraz przepisami prawa.

§ 7

1. Centrum jest zakładem pracy dla zatrudnionych w nim pracowników w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
2. Obowiązki Dyrektora, pracowników Centrum, wynikają z zakresów obowiązków, inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Kodeks Pracy.

§ 8

1. Dla zapewnienia jednolitego oznakowania akt ustala się dla poszczególnych działów i sekcji następujące symbole:
- Dział Finansowy FN
- Dział Wsparcia Rodziny DWR
Sekcja Instytucji Pomocy Społecznej IPS
Sekcja Rodzinnej Opieki Zastępczej ROZ
Sekcja Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych POW
Zespół Wsparcia Rodziny ZWR
- Dział Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych PFRON
- Dział - Zespół Interwencji Kryzysowej ZIK
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej OIK
- Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia SOW
- Zespół Orzekania o Niepełnosprawności ZON
- Sekcja Organizacyjna ORG

2. Obieg dokumentów w Centrum pomiędzy komórkami reguluje odrębne zarządzenie Dyrektora.

Rozdział II

Zasady kierowania Centrum

§ 9

Do zakresu zadań i kompetencji Dyrektora Centrum należy:
1. nadzorowanie organizacji pracy i realizacji zadań Centrum;
2. reprezentowanie Centrum na zewnątrz;
3. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec pracowników Centrum z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności;
4. zapewnienie przestrzegania prawa pracy przez pracowników Centrum;
5. zapewnienie realizacji zadań w zakresie uchwał Rady, Zarządu i Komisji Rady;
6. koordynowanie działalności działów i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
7. współpraca z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
8. wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej z upoważnienia Starosty;
9. powoływanie zespołów ds. pozyskiwania środków Unii Europejskiej na zadania w pomocy społecznej;
10. zawieranie i rozwiązywanie umów cywilnoprawnych z rodzicami zastępczymi w sprawie powierzenia dziecka z upoważnienia Starosty;
11. wytaczanie na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne;
12. powoływanie zespołów interdyscyplinarnych w ramach budowania zintegrowanego systemu polityki społecznej powiatu;
13. wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Dyrektora przez przepisy prawa, uchwały Rady i Zarządu, zarządzenia Starosty oraz postanowienia Regulaminu.

W czasie nieobecności Dyrektora lub niemożności wykonywania swej funkcji zadania i kompetencje w zakresie kierowania Centrum wykonuje upoważniona przez Dyrektora osoba.

§ 10

Do zadań Głównego Księgowego należy:
1. zapewnienie realizacji polityki finansowej Centrum;
2. wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości;
3. nadzorowanie prac związanych z opracowaniem i realizacją budżetu Centrum, Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności i PFRON i zapewnienie bieżącej kontroli jego wykonania;
4. zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej;
5. zapewnienie właściwej organizacji czuwania nad terminowością i tokiem wykonywanych zadań w Centrum;
6. czuwanie nad opracowywaniem projektów aktów wewnętrznych regulujących strukturę i zasady działania Centrum i jego działów;
7. zapewnienie warunków materialno –technicznych dla działalności Centrum;
8. kontrola zadań realizowanych przez podległych pracowników działu administracyjno - – finansowego;
9. wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora.

§ 11

Do zadań Kierownika Działu Wsparcia Rodziny należy:
1. kontrola zadań realizowanych przez poszczególne sekcje Działu
zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2. nadzorowanie prawidłowości wydanych decyzji administracyjnych w Dziale;
3. terminowe opracowywanie planów, informacji i sprawozdań Działu;
4. dokonywanie systematycznej oceny pracy pracowników działu;
5. występowanie do Dyrektora w sprawach kadrowych;
6. opracowywanie projektów innowacyjnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania Działu;
7. współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej powiatu krotoszyńskiego;
8. współpraca z sądem w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
9. współdziałanie z działami PCPR;
10. poradnictwo dla rodzin zastępczych i naturalnych;
11. współdziałanie z instytucjami, organizacjami działającymi na rzecz rodziny;
12. praca z rodziną naturalną na rzecz reintegracji;
13. podpisywanie decyzji w imieniu Starosty zgodnie z posiadanym upoważnieniem;
14. nadzorowanie funkcjonowania Powiatowego Banku Żywności i Saloniku Odzieży Używanej;
15. systematyczne diagnozowanie środowiska lokalnego.

§ 12

Do zadań Kierownika Działu – Zespół Interwencji Kryzysowej należy:
1. jednoosobowe reprezentowanie Zespołu w stosunkach zewnętrznych;
2. kontrola zadań realizowanych przez pracowników działu;
3. terminowe opracowywanie planów, informacji i sprawozdań w dziale;
4. odpowiedzialność za wydatkowanie środków publicznych na realizację zadań
w sposób celowy, oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskania jak najlepszych efektów oraz odpowiedzialność za przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych;
5. składanie oświadczeń woli i dokonywanie czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Zespołu, mających na celu realizację zadań statutowych Zespołu, wobec wszystkich władz, organów, instytucji;
6. współtworzenie planu finansowego Zespołu;
7. opracowywanie i przestrzeganie regulaminu korzystania z „Niebieskiego Pokoju”;
8. przestrzeganie i monitorowanie procedur stosowanych w OIK i SOW;
9. opracowywanie programów korekcyjno–edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
10. współpraca z sądem, policją, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej
oraz ngo`s w zakresie realizacji zadań;
11. koordynowanie współpracy z działami organizacyjnymi PCPR;
12. wykonywanie w imieniu pracodawcy w stosunku do pracowników Zespołu czynności z zakresu prawa pracy;
13. wnioskowanie do Dyrektora w sprawach kadrowych;
14. opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie funkcjonowania działu, zmierzających do tworzenia interdyscyplinarnego systemu pomagania;
15. koordynowanie pracy zespołów interdyscyplinarnych w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych;
16. zabezpieczenie powierzonego majątku przed kradzieżą i dewastacją oraz ustalenie pracowników odpowiedzialnych materialnie i służbowo za powierzony majątek;
17. terminowe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji majątku.

§ 13

Do zadań Kierownika Działu PFRON należy:
1. kontrola wykorzystania środków finansowych w Warsztatach Terapii Zajęciowej;
2. kontrola realizacji programu rehabilitacji uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej;
3. realizacja i nadzór nad prawidłowością wykorzystania środków finansowych
w zakresie:
a) dofinansowania uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjne
b) dofinansowania zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny
c) dofinansowania zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
d) dofinansowania likwidacji barier funkcjonalnych
e) dofinansowania sportu, kultury, turystyki i rekreacji;
4. poradnictwo dla osób niepełnosprawnych;
5. analiza i przygotowanie dokumentacji w zakresie:
a) współpracy z organizacjami pozarządowymi lub innymi podmiotami wykonującymi zadania zlecone w zakresie rehabilitacji,
b) tworzenia lub likwidowania specjalistycznych ośrodków szkoleniowo –rehabilitacyjnych;
c) programów celowych PFRON;
6. dokonanie podziału pracy w dziale;
7. stała kontrola nad zadaniami realizowanymi przez podległych pracowników
w zakresie stosowania procedur realizacji zadań;
8. wnioskowanie do Dyrektora PCPR o zastosowanie nagród i kar;
9. analiza ofert szkoleniowych i przedstawianie propozycji szkoleń dla pracowników działu;
10. terminowe opracowywanie planów, analiz, programów wspierania osób niepełnosprawnych powiatu, informacji i sprawozdań z realizacji zadań PFRON.

§ 14

Do zadań Przewodniczącego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności należy:
1. organizowanie pracy Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności;
2. organizowanie obsługi administracyjno – biurowej zespołu;
3. wnioskowanie do Starosty o powołanie i odwołanie członków zespołu orzekającego;
4. wyznaczanie spośród członków powiatowego zespołu składów orzekających oraz przewodniczących składów;
5. koordynowanie i organizowanie szkolenia specjalistycznego dla członków zespołu;
6. reprezentowanie zespołu na zewnątrz poprzez współdziałanie z organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego w sprawach pomocy społecznej i rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz w sprawach postępowań przed organami rentowymi i instytucjami realizującymi ubezpieczenia społeczne;
7. przygotowanie i gromadzenie dokumentacji medycznej niezbędnej do rozpatrzenia wniosków;
8. prowadzenie rejestru spraw, wydanych orzeczeń, opinii, oraz wszelkiej innej dokumentacji dotyczącej działania zespołu;
9. wydawanie i prowadzenie rejestru legitymacji osób niepełnosprawnych;
10. przestrzeganie terminowości rozpatrywania wniosków, wydawania orzeczeń i opinii;
11. wydawanie orzeczeń o umorzeniu postępowania w sytuacjach określonych przez ustawy i rozporządzenia;
12. prowadzenie sprawozdawczości kwartalnej i rocznej z działalności zespołu.
13. administrowanie systemem EKSMON / ELEKTRONICZNY KRAJOWY SYSTEM MONITOROWANIA ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI /.

Rozdział III

Zasady podpisywania pism

§ 15

1. Pisma i decyzje administracyjne podpisuje Dyrektor oraz kierownicy działów przestrzegając właściwość rzeczową z zachowaniem zasad następujących dalej.
2. Dyrektor podpisuje:
1) wszystkie pisma i wystąpienia związane z pełnieniem jego funkcji;
2) decyzje administracyjne i inne akty normatywne;
3) pisma w sprawach należących do kompetencji Dyrektora na podstawie Regulaminu;
4) decyzje w sprawach osobowych pracowników Centrum;
5) pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Dyrektora do jego podpisu.

§ 16

1. Dokumenty przedkładane do podpisu Dyrektorowi powinny być uprzednio parafowane przez kierowników działów.
2. Kierownicy działów podpisują pisma w sprawach należących do zakresu działania działu za wyjątkiem tych, które zastrzeżone zostały dla Dyrektora.


Rozdział IV

Organizacja Centrum

§ 17

1. W skład Centrum wchodzą następujące działy i sekcje:
1) Dział Finansowo - Administracyjny
2) Dział Wsparcia Rodziny
3) Dział – Zespół Interwencji Kryzysowej
4) Dział Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
5) Sekcja Organizacyjna
2. Działami kierują kierownicy, przy czym Działem Finansowo - Administracyjnym kieruje Główny Księgowy, natomiast sekcja organizacyjna podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
3. W razie nieobecności kierownika obowiązki jego pełni wyznaczony przez niego pracownik.
4. Szczegółowe zakresy czynności kierowników działów i pracowników Centrum określa Dyrektor.
5. W Dziale Wsparcia Rodziny tworzy się sekcje:
1) Sekcja – Instytucje Pomocy Społecznej
2) Sekcja Rodzinnej Opieki Zastępczej
3) Sekcja – Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze
4) Sekcja – Zespół Wsparcia Rodziny
6. W Dziale – Zespół Interwencji Kryzysowej tworzy się sekcje:
1) Sekcja Ośrodek Interwencji Kryzysowej
2) Sekcja Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla ofiar przemocy
7. Przy Centrum działa Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności oraz poradnictwo prawne z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.
8. Przy Centrum działa Powiatowy Bank Żywności oraz Salonik Odzieży Używanej.

§ 18

W celu efektywnego działania w środowisku lokalnym oraz wyznaczania strategicznych kierunków rozwoju polityki społecznej, przy Centrum Działa Rada Konsultacyjna.

§ 19

Strukturę organizacyjną określa schemat organizacyjny, stanowiący Załącznik Nr 1
do Regulaminu.


Rozdział V

Podstawowe zasady działania działów i sekcji Centrum

§ 20

Dział Finansowy

Do podstawowych zadań Działu należy prowadzenie następujących spraw:
1. W zakresie gospodarki finansowej:
1) opracowywanie dokumentacji finansowej (zakładowy plan kont, instrukcja obiegu dokumentów finansowych);
2) opracowywanie projektów budżetu Centrum, Zespołu;
3) nadzór nad realizacją budżetu Centrum, Zespołu;
4) sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu (bilans);
5) prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej Centrum, Zespołu zgodnie
z obowiązującymi przepisami i zasadami;
6) prowadzenie sprawozdawczości i ocena realizacji wykorzystania przydzielonych środków;
7) planowanie i realizacja wydatków osobowych Centrum oraz prowadzenie dokumentacji płacowej;
8) prowadzenie obsługi kasowej Centrum;
9) obsługa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
10) rozliczanie wyników inwentaryzacji;
11) sporządzanie bilansu potrzeb do ROPS.
2. W zakresie spraw kadrowych:
1) prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Centrum;
2) wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu, legitymacji służbowych i prowadzenie stosownych rejestrów;
3) prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunków pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, nagród jubileuszowych i odznaczeń;
4) nadzorowanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej przestrzegania w Centrum tajemnicy państwowej i służbowej i przepisów BHP;
5) sporządzanie sprawozdań statystycznych.

§ 21

Dział Wsparcia Rodziny

1. W ramach działu funkcjonują następujące sekcje:
1) Sekcja – Instytucje Pomocy Społecznej
2) Sekcja Rodzinnej Opieki Zastępczej
3) Sekcja – Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze
4) Sekcja – Zespół Wsparcia Rodziny
2. Do zadań Sekcji Instytucji Pomocy Społecznej należy:
1) organizowanie i zapewnienie usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej, ośrodków wsparcia oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją;
2) kierowanie do ośrodków wsparcia;
3) gromadzenie i analizowanie dokumentacji kierującej do Środowiskowego Domu Samopomocy;
4) wydawanie decyzji o umieszczeniu w DPS, ośrodkach wsparcia;
5) ustalanie odpłatności za pobyt w DPS, ośrodkach wsparcia;
6) ustalanie zakresu usług świadczonych w ośrodkach wsparcia;
7) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej;
8) udzielanie pomocy uchodźcom;
9) pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, osób opuszczających domy pomocy społecznej;
10) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
11) doradztwo metodyczne dla OPS i pracowników socjalnych;
12) prowadzenie Powiatowego Banku Żywności oraz Saloniku Odzieży Używanej;
13) współpraca z jednostkami pomocy społecznej, ngo i innymi instytucjami w celu realizacji zadań;
14) prowadzenie sprawozdawczości.
3. Do zadań Sekcji Rodzinnej Opieki Zastępczej należy:
1) przyznawanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych oraz jednorazowej pomocy na zagospodarowanie przyjmowanych do rodziny zastępczej dzieci na podstawie decyzji administracyjnych;
2) praca z rodzinami zastępczymi, u których występują trudności wychowawcze z dziećmi;
3) nadzór nad spotkaniami rodzin biologicznych z dziećmi umieszczonymi w rodzinach zastępczych;
4) przygotowanie i realizacja porozumień w sprawie pokrywania kosztów utrzymania dzieci pochodzących z innego powiatu/miasta;
5) sporządzanie sprawozdań z funkcjonowania rodzin zastępczych;
6) prowadzenie grupy wsparcia dla rodzin zastępczych już istniejących;
7) prowadzenie szkoleń dla rodzin zastępczych;
8) organizowanie integracyjnych spotkań dla rodzin zastępczych;
9) przeprowadzenie wywiadów środowiskowych na prośbę instytucji;
10) prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych oraz pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych;
11) prowadzenie elektronicznego systemu ewidencji rodzin zastępczych;
12) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze;
13) opracowywanie indywidualnych programów usamodzielnienia osób opuszczających rodziny zastępcze;
14) przygotowywanie decyzji o odpłatności rodziców naturalnych za pobyt ich dzieci
w rodzinach zastępczych;
15) pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających rodziny zastępcze;
16) współpraca z sądem opiekuńczym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej;
17) praca z rodzinami naturalnymi dzieci umieszczanymi w opiece zastępczej na rzecz poprawy ich sytuacji i powrotu dziecka do rodziny;
18) doradztwo metodyczne ośrodkom pomocy społecznej;
19) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
20) prowadzenie i nadzór nad funkcjonowaniem mieszkania usamodzielniającego;
21) wydawanie decyzji kierującej do mieszkania usamodzielniającego oraz o odpłatności za pobyt.
4. Do zadań Sekcji Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze należy:
1) organizowanie i prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych;
2) kierowanie do placówek opiekuńczo-wychowawczych;
3) gromadzenie i analizowanie dokumentacji kierującej do placówek opiekuńczo-wychowawczych;
4) ustalanie odpłatności za pobyt w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
5) pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających zakłady karne oraz niektóre rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz zakłady dla nieletnich;
6) opracowywanie indywidualnych programów usamodzielniania wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze;
7) przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz pokrywanie wydatków związanych z kontynuowaniem nauki osobom opuszczającym niektóre typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, schroniska, zakłady poprawcze;
8) organizowanie opieki i prowadzenie mieszkania usamodzielniającego przeznaczonego dla osób opuszczających placówki opiekuńczo – wychowawcze, specjalny ośrodek szkolno – wychowawczy, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich i rodziny zastępcze;
9) praca socjalna z rodzinami dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
10) opracowywanie i wdrażanie indywidualnych programów pracy z wychowankiem i rodziną;
11) udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
12) prowadzenie placówek wsparcia dziennego poprzez:
- wspieranie rodziny w sprawowaniu jej podstawowych funkcji wychowawczych,
- zapewnia pomoc rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami,
- współpracę ze szkołą, ośrodkiem pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- udzielanie pomocy w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
- prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych,
- prowadzenie zajęć korekcyjnych, kompensacyjnych i logopedycznych,
- prowadzenie indywidualnych programów korekcyjnych,
- pomaganie w nauce,
- udzielanie pomocy socjalnej, dożywianie;
- organizowanie czasu wolnego, rozwijanie zainteresowań, organizowanie zabaw i zajęć sportowych,
- prowadzenie stałej współpracy, przede wszystkim z ośrodkiem pomocy społecznej, szkołą oraz sądem;
- placówka wsparcia dziennego pracuje przez cały rok, we wszystkie dni robocze, co najmniej 4 godziny dziennie.

5. Do zadań Zespołu Wsparcia Rodziny należy:
1) prowadzenie działalności diagnostyczno – konsultacyjnej której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość prowadzenia rodzinnej opieki zastępczej, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno – pedagogiczne osób prowadzących rodzinną opiekę zastępczą oraz rodziców naturalnych dzieci umieszczonych w rodzinnej opiece zastępczej i placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
2) wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych stwierdzających ukończenie szkolenia przez osobę zgłaszającą gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz wydaje opinie osobom zgłaszającym gotowość do prowadzenia rodzinnej opieki zastępczej
w zakresie posiadania odpowiedniego przygotowania;
3) nadzór nad jakością działań zespołu wsparcia rodziny sprawuje Dyrektor PCPR.


§ 22

Dział - Zespół Interwencji Kryzysowej

1. W skład Zespołu wchodzą :
1) Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie - Zduny
ul. Strzelecka 10,
2) Ośrodek Interwencji Kryzysowej - Krotoszyn os. Sikorskiego 7.
2. Do zadań Zespołu z zakresu należy świadczenie usług w zakresie:
1) Interwencyjnym poprzez:
a) ochronę ofiar przemocy przed osobą stosującą przemoc,
b) udzielenie natychmiastowej pomocy specjalistycznej tj. psychologicznej,
medycznej, wsparcia emocjonalnego,
c) rozpoznanie sytuacji ofiary przemocy w rodzinie i opracowanie planu pomocy,
d) wspieranie w przezwyciężeniu sytuacji kryzysowej związanej z wystąpieniem
przemocy w rodzinie,
e) prowadzenie interwencji w miejscu zamieszkania ofiary przemocy,
f) prowadzenie interwencji telefonicznych,
g) zapewnienie schronienia ofiarom przemocy w rodzinie tj. umieszczenie
w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Zdunach
ul. Strzelecka 10 dla nie więcej niż 15 osób.
2) Potrzeb bytowych poprzez całodobowy pobyt w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Zdunach ul. Strzelecka 10 przez okres do 3 miesięcy
z możliwością przedłużenia do 6 miesięcy,
3) Pomocy terapeutyczno – wspomagającej poprzez:
a) opracowanie diagnozy rodziny i indywidualnego planu pomocy ofierze przemocy,
b) udzielanie specjalistycznego poradnictwa: medycznego, psychologicznego, prawnego, socjalnego,
c) animowanie i prowadzenie grup wsparcia,
d) prowadzenie krótkoterminowej terapii indywidualnej i grupowej,
e) udzielanie specjalistycznej pomocy dzieciom doświadczającym i będących
świadkami przemocy (terapia indywidualna, socjoterapia),
f) udzielanie konsultacji wychowawczych.
4) Działania profilaktyczne poprzez rozwijanie w społeczeństwie wiedzy i umiejętności potrzebnych do radzenia sobie w sytuacji przemocy oraz w zakresie rozwijania umiejętności potrzebnych do kształtowania prawidłowych stosunków interpersonalnych,
5) Wdrażanie programów korekcyjno edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc
w rodzinie.
3. Do zadań Zespołu z zakresu zadań z zakresu interwencji kryzysowej należy:
1) Zapewnienie kompleksowej pomocy psychologicznej i prawnej dla osób i rodzin
w sytuacji kryzysu psychicznego poprzez:
a) prowadzenie interwencji kryzysowej osobiście w siedzibie OIK oraz w miejscu
zamieszkania klienta,
b) prowadzenie telefonicznych interwencji kryzysowych,
c) prowadzenie poradnictwa psychologicznego indywidualnego i rodzinnego,
d) prowadzenie psychoterapii indywidualnej bądź rodzinnej w sytuacjach skrajnie urazowych (katastrofa, nagła śmierć, żałoba, próby samobójcze, klęski żywiołowe itp.),
e) udostępnienie w sytuacjach uzasadnionych zagrożeniem bezpieczeństwa klienta lub dobra procesu pomocy, miejsc całodobowego pobytu na terenie Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Zdunach ul. Strzelecka 10,
f) udzielenie porad prawnych i opracowanie niezbędnych pism do właściwych
instytucji.
2) Animowanie i prowadzenie grup wsparcia,
3) Działania profilaktyczne poprzez rozwijanie w społeczeństwie wiedzy i umiejętności potrzebnych do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi oraz w zakresie rozwijania umiejętności potrzebnych do kształtowania prawidłowych stosunków interpersonalnych.
4. Zespół współpracuje z innymi instytucjami i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, służbą zdrowia, organami wymiaru sprawiedliwości, prokuraturą, policją, placówkami oświaty, kościołem katolickim, związkami wyznaniowymi oraz innymi podmiotami, których działalność skierowana jest na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie .

§ 23

Dział Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Do zadań działu należy:
1. Przygotowanie, opracowanie dokumentacji z zakresu rehabilitacji społecznej z wyszczególnieniem:
1) możliwości uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych;
2) tworzenia, finansowania, kontroli WTZ;
3) podejmowania działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności
i likwidacji barier utrudniających osobom niepełnosprawnym funkcjonowanie w społeczeństwie;
4) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze;
5) dofinansowania sportu, kultury, rekreacji i turystyki.
3. Opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności.
4. Sporządzanie sprawozdań rzeczowo –finansowych o realizowanych zadaniach.
5. Opracowywanie programów ograniczania skutków niepełnosprawności w powiecie krotoszyńskim.
6. Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach.
7. Reprezentowanie Starosty w postępowaniach sądowych.
8. Prowadzenie zadań zleconych przez PFRON na mocy uchwały i porozumień zawartych ze Starostą.
9. Stała współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy, Zakładem Aktywności Zawodowej, organizacjami pozarządowymi w zakresie aktywizacji osób niepełnosprawnych.
10. Kontrola sposobu realizacji umów zawartych ze Starostą w zakresie prowadzenia rehabilitacji społecznej.
11. Monitorowanie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych w powiecie.

§ 24

Sekcja Organizacyjna

1. W zakresie obsługi biurowej Centrum:
1) obsługa posiedzeń Rady Konsultacyjnej;
2) koordynacja prac związanych z realizacją aktów prawnych Centrum i Dyrektora;
3) prowadzenie sekretariatu Centrum;
4) zbieranie i opracowywanie materiałów dla potrzeb Dyrektora.
2. W zakresie organizacji i funkcjonowania Centrum:
1) opracowywanie projektu regulaminu Centrum i nowelizacji;
2) opracowywanie projektów aktów prawnych Centrum i Dyrektora;
3) prowadzenie i aktualizowanie Biuletynu Informacji Publicznej;
4) opracowywanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
5) opracowywanie sprawozdań merytorycznych z działalności Centrum;
6) wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt;
7) prowadzenie rejestru upoważnień do załatwienia spraw w imieniu Dyrektora;
8) inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Centrum;
9) współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji projektów socjalnych na rzecz środowiska lokalnego;
10) wspieranie organizacji pozarządowych w czynnościach biurowych.
3. W zakresie skarg i wniosków:
1) przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.
4. W zakresie szkolenia:
1) opracowywanie i wdrażanie planów szkoleń dla pracowników pomocy społecznej
powiatu krotoszyńskiego;
2) koordynacja doskonalenia zawodowego pracowników Centrum.
5. W zakresie spraw administracyjno –gospodarczych:
1) prowadzenie inwestycji, remontów oraz konserwacji sprzętu Centrum;
2) prowadzenie ewidencji kart samochodu służbowego;
3) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo –technicznym Centrum;
4) zabezpieczenie przestrzegania w Centrum przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
5) gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczenie mienia Centrum;
6) zabezpieczenie informacji wizualnej dla interesantów;
7) prowadzenie archiwum;
8) wykonywanie obsługi kancelaryjnej Centrum;
9) prowadzenie ewidencji ogłoszeń urzędowych oraz obsługa tablic ogłoszeniowych Centrum.
6. W zakresie zamówień publicznych:
1) prowadzenie rejestru zamówień publicznych, odwołań i protestów;
2) przygotowywanie procedur określonych w ustawie o zamówieniach publicznych;
3) występowanie w imieniu Centrum do Urzędu Zamówień Publicznych.
7. W zakresie informatyzacji:
1) koordynacja działań z zakresu informatyki w Centrum;
2) prowadzenie inwestycji z zakresu infrastruktury informatycznej;
3) zabezpieczenie ciągłości funkcjonowania infrastruktury informatycznej;
4) zabezpieczenie przestrzegania prawa autorskiego i ochrony danych osobowych przy używaniu oprogramowania informatycznego Centrum;
5) organizacja szkoleń w zakresie obsługi sprzętu i oprogramowania informatycznego;
6) wdrażanie postępu technicznego w informatyzacji Centrum.

§ 25

Rada Konsultacyjna

1. Przy PCPR tworzy się Radę Konsultacyjną jako organ opiniodawczo –doradczy.
2. Do zakresu działań Rady Konsultacyjnej należy:
1) opiniowanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
2) poszukiwanie nowatorskich rozwiązań zmierzających do wypracowania określonych standardów usług w pomocy społecznej powiatu;
3) przedstawienie Zarządowi okresowych informacji o swej działalności.;
4) opracowywanie projektów celowych.
3. Rada Konsultacyjna składa się z nie więcej, niż 25 osób reprezentujących jednostki organizacyjne pomocy społecznej, organizacje społeczne, przedstawicieli przedsiębiorstw, instytucji.
4. Członków Rady Konsultacyjnej spośród przedstawicieli określonych w ust. 3 powołuje Starosta. Członkowie Rady Konsultacyjnej pełnią swoje funkcje społeczne. Kadencja Rady Konsultacyjnej trwa 4 lata.

Rozdział VI

Działalność kontrolna PCPR

§ 26

Kontrola dokonywana jest pod względem:
1) legalności;
2) gospodarności;
3) rzetelności;
4) celowości;
5) terminowości;
6) skuteczności;
7) przestrzegania dyscypliny pracy;
8) przestrzegania tajemnicy służbowej;
9) zabezpieczenia powierzonego mienia.

§ 27

Celem kontroli jest ustalenie stanu faktycznego z uwzględnieniem zasad opisanych
w §21, przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie zasad usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 28

W Centrum przeprowadza się następujące rodzaje kontroli zgodnie z wprowadzoną instrukcją kontroli wewnętrznej:
1) wstępna – obejmująca kontrolę zamierzeń i czynności przed ich dokonaniem oraz stopnia przygotowania;
2) problemowa – obejmująca wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanej komórki lub stanowiska, stanowiące niewielki fragment jego działalności;
3) bieżąca;
4) sprawdzająca – mająca miejsce po dokonaniu określonych czynności, w szczególności mająca na celu ustalenie, czy wyniki poprzednich kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania kontrolowanej komórki organizacyjnej lub stanowiska.

§ 29

Kontroli wewnętrznej dokonują:
1. Dyrektor lub osoba działająca na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Dyrektora – w odniesieniu do kontrolowanych działów Centrum;
2. kierownicy poszczególnych działów w odniesieniu do podporządkowanych im pracowników.

§ 30

1. Z przeprowadzonej kontroli problemowej, wstępnej i sprawdzającej sporządza się protokół kontrolny.
2. O sposobie wykorzystania wniosków i propozycji pokontrolnych decyduje Dyrektor Centrum.


Rozdział VII

Postanowienia końcowe

§ 31

Zmiany w Regulaminie następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.

§ 32

Regulamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia.


 Strona 1 z 1
Autor:  Anna Woźna
Data utworzenia: 02 Lut 2004, 12:35
Ostatnio zmieniany: 22 Lut 2013, 15:43

[ Rejestr zmian ]
[ Strona główna ]